Valikko

EU2019FI: kestävä visuaalinen ilme

Työn perustiedot

Työn nimi

EU2019FI: kestävä visuaalinen ilme

Visuaalisuuden suunnittelu ja tuotanto

  • Viestinnän suunnittelu ja toteutus: EU-puheenjohtajakauden viestintätiimi, valtioneuvoston kanslia, vnk.fi
  • EU-puheenjohtajakauden ilmeen tilaaja ja soveltamisen koordinaatio: EU-puheenjohtajuussihteeristö, valtioneuvoston kanslia, vnk.fi
  • EU-puheenjohtajakauden ilmeen suunnittelija: Timo Kuoppala, Designal
  • eu2019.fin sovellustoimittaja/toteuttaja: Ambientia

Lisäksi 

  • Animaatioita oli toteuttamassa: Kitchen
  • Videoita oli toteuttamassa: Media Road Service
  • Mobiilisovelluksen toteuttaja: Prospectum

Kilpailukategoria, jotka esittelysivu kattaa

Paras design

 

EU2019FI logo

 

Suomen EU-puheenjohtajakauden 2019 viestinnän tavoitteena oli luoda sisällöllisesti ja visuaalisesti kiinnostava, digitaalinen ja monikanavainen viestintäkokonaisuus. Pääkanavat olivat eu2019.fi, @EU2019FI Twitter ja @EU2019fi Instagram. Lisäksi median käytössä oli Helsingin ministerikokouksissa mobiilisovellus, joka löytyy nimellä EU2019FI App Storesta ja Google Playsta (salasana 1971).

Kokousjärjestelyt ja viestintä nojasivat toimivuuteen ja johdonmukaiseen kestävyyteen. Aineettomuus ja monikäyttöinen digitaalisuus olivat myös EU-puheenjohtajakauden visuaalisessa ilmeessä keskiössä. Ilme sekä sen tuottamisen ja soveltamisen tapa viestivät kauden Kestävä Eurooppa, kestävä tulevaisuus -teemasta.

Kun aina ei aloiteta ihan alusta, niin voidaan päästä joissain asioissa jopa pidemmälle.

— graafinen suunnittelija Timo Kuoppala

Visuaalinen ilme luotiin kierrättämällä ja uudistamalla vanhaa. Päärooleissa olivat vuoden 2006 puheenjohtajakauden ilmeestä jalostettu tunnuskuvio ja uusi EU2019.FI-logo, jonka puhdaslinjainen muotokieli edustaa johdonmukaista ja kestävää tapaa edistää ja hoitaa asioita. 

Visuaalisen ilmeen suunnitteli graafinen suunnittelija Timo Kuoppala, joka suunnitteli myös vuoden 2006 ilmeen. Ilme oli ministeriöiden ja koko virkakunnan käytössä ja näkyi kattavasti EU:n neuvoston työssä sekä somessa EU-maissa.

Liikkuva tunnuskuvio elävöittää

Tunnuskuvion muodot periytyvät edellisellä puheenjohtajakaudella käytetyn tunnuksen rakenteesta. Kuvion teemat ovat kasvu, yhteenkuuluvuus ja läpinäkyvyys. 

Tunnuskuviota ei näytetä kokonaisena, vaan siitä tehdään erilaisia rajauksia. Rajauksilla sekä vaalean ja tumman tunnuskuvion vuorottelulla saadaan visuaalisesti yhdenmukaisia elementtejä, jotka sopivat eri käyttötilanteisiin.

Tunnuskuviota käytetään liikkuvana aina, kun se on tarkoituksenmukaista. Kuvioanimaatio voi esiintyä sivuroolissa liikkeenä tekstin ja graafisten elementtien taustalla tai pääroolissa voimakkaasti liikkuvana. 

 

Värimaailmassa korostuu sininen

Värimaailma rakentuu logon kahdesta sinisestä, taustan sinisestä, valkoisesta ja mustasta sekä tunnuskuviosta poimituista lisäväreistä. Typografian, kuvakkeiden ja grafiikan väreinä käytetään ensisijaisesti pääväreistä logon kirkasta ja logon tummaa sinistä sekä valkoista tai mustaa.

Sähköisen ja painetun viestinnän kirjasintyyppi on Azo Sans, joka tukee logon selkeälinjaista muotoilua.

 

Graafinen ohjeisto ja logo

 

Digitaalinen ilme kestävien järjestelyjen tukena

Digitaalisuuteen pohjaava visuaalinen ilme toimi joustavasti ja mutkattomasti puheenjohtajakauden kokouspaikalla Finlandia-talossa. Kestävyysperiaatteen mukaisesti järjestelyissä vältettiin kaikkea kertakäyttöistä. Paperin ja muovin sijaan suosittiin digitaalisia vaihtoehtoja. Sisustuksessa ja opasteissa käytettyjä puu- ja vanerituotteita sekä tekstiilejä käytetään muissa tilaisuuksissa kauden jälkeen uudelleen, ja osa tuotteista lahjoitettiin Helsingin kaupungin uusiokäyttöverstaisiin. 

 

 

Kokousvieraille ei Suomen puheenjohtajakaudella jaettu perinteisiä lahjoja, kuten kravatteja ja huiveja. Lahjoihin varatuilla rahoilla hyvitettiin kasvihuonekaasupäästöt, jotka syntyivät Helsingissä ja Brysselissä järjestettävien kokousten lentomatkustamisesta.

 

 

Justus Lipsius Atrium, Brussels

 

 

 

 

 

Kestävyysajatus vietiin myös Brysseliin, jossa EU-puheenjohtaja perinteisesti teettää kauden ajan käytettävät promobannerit EU:n neuvoston kokousrakennukseen. Nämä korvattiin suurilla näytöillä, joilla esitettiin kauden teemoihin liittyviä videoita ja animoitua ilmettä.