Hoppa till innehåll

Utvärdering av Erasmus+: Programmet utvecklar deltagarnas språkkunskaper och stärker organisationernas internationella samarbete

undervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 6.5.2024 10.07 | Publicerad på svenska 6.5.2024 kl. 16.55
Pressmeddelande

Enligt den nationella utvärderingen av Europeiska unionens program Erasmus+ för utbildning, ungdomsområdet och idrott upplevde finländarna att deras färdigheter förbättrades i och med att de deltog i programmet. Det behövs dock ytterligare åtgärder för att utveckla programmet eftersom antalet mobilitetsperioder har minskat, i synnerhet inom högskoleutbildningen och yrkesutbildningen. Programmet Europeiska solidaritetskåren nådde sitt deltagarmål under båda de perioder som ingick i utvärderingen.

Den nationella utvärderingsrapporten om Erasmus+ som nu publicerats omfattar både den slutliga utvärderingen av programperioden 2014–2020 och den pågående halvtidsutvärderingen av perioden 2021–2027. Samtidigt publicerades också en utvärderingsrapport om Europeiska solidaritetskåren (ESC), som omspänner såväl en slututvärdering av åren 2018–2021 som en halvtidsutvärdering av 2021–2027. De nationella utvärderingsrapporterna stöder kommissionens mer omfattande rapporter som utvärderar programmen.

Under programperioden 2014–2020 tillbringade 150 000 finländare en period utomlands inom ramen för programmet Erasmus+. Deltagarna upplevde att utlandsperioden utvecklade deras språkkunskaper och gav ett mervärde för deras studier och karriär. Utbildningsorganisationerna uppgav i sina svar att deltagandet i programmet bidrog till organisationens internationalisering, samarbete med internationella partner och utveckling av nya aktiviteter.

Enligt rapporten är programmet Erasmus+ en viktig främjare av det europeiska samarbetet inom utbildning, ungdomsområdet och idrott. Ofta är det också den enda finansieringskällan inom dessa sektorer. En utmaning för Finland är de regionala skillnaderna i deltagandet i programmet.

Under åren 2018–2020 deltog över 1 275 unga i Europeiska solidaritetskårens projekt i Finland. Enligt utvärderingen ansågs programmet erbjuda internationella möjligheter för unga och främja ett aktivt medborgarskap. Programmet nådde unga som befinner sig i en mycket utsatt ställning.

Rekommendationer för den pågående programperioden

Vid utvärderingarna ansågs Finlands styrka vara att båda programmen samordnas av samma nationella kontor vid Utbildningsstyrelsen. Detta säkerställer samstämmigheten och samverkan mellan de två programmen och stöder kontinuiteten mellan programperioderna.

Halvtidsutvärderingen av Erasmus+ rekommenderar att högskolorna tar bättre hänsyn till och tillåter olika möjligheter för de studerande att inkludera mobilitetsperioder i sin examen. 
På nationell nivå bör man inleda ett program för Erasmus-studentambassadörer, där studerande som genomfört en mobilitetsperiod används för att marknadsföra studentmobiliteten och stödja de studerades internationalisering.

I Finland bör den strategiska styrningen av genomförandet av programmet Erasmus+ stärkas och genomförandet få mer stöd, särskilt nu när programfinansieringen ökar. Man borde arbeta för att få med nya organisationer i verksamheten och stärka ett jämlikt deltagande av olika regioner. Dessutom bör olika hinder för att delta i programmet minskas.

Rapporten rekommenderar att kommissionen förbättrar tillgängligheten till det informationssystem som används för att hantera programmen så att användarna kan delta i planeringsarbetet.

Utvärderingsrapporter

Mer information:

  • Kaisu Piiroinen, undervisningsråd, tfn 0295 330 359
  • Sanna Puura, konsultativ tjänsteman, tfn 0295 330 128